Aquí trobaràs una primera sel·lecció de preguntes i projectes mostrats a l’exposició Design Does* del Museu del Disseny de Barcelona.
Design Does explora, de forma col·lectiva, les maneres com el disseny aborda els reptes globals de la nostra societat, de vegades per a millorar-la i d’altres, per a tot el contrari. Aquest és un projecte que pretén transcendir els límits de l’espai, el temps i els formats convencionals i que explora la responsabilitat del disseny en el seu impacte en la indústria, en l’ésser humà, en els sistemes socials i en els valors culturals. Design Does es pregunta quin paper té i tindrà el dissenyador, com a proveïdor de solucions, humanista, estratega i/o agent de canvi.
Què va ser abans, la bandera o la identitat?
de Yara Said in collaboration amb The Refugee Nation / Amnistia Internacional, 2016Com unim allò que la indústria separa?
Free Universal Construction Kit, de Golan Levin (F.A.T. Lab) i Shawn Sims (Sy-Lab), 2012Totes les cultures consumim igual?
Love me Tinder, de Domestic Data Streamers, 2018Podem dissenyar allò que no es veu?
Intangible Design, d'Elisava Research i Domestic Data Streamers, 2018Pot el disseny plantejar reptes morals?
Virtual X Kit, de Marta Giralt, 2017D’on vénen les coses?
Pig 05049, by Christien Meindertsma, 2008Volen les marques adaptar-se a nous models de negoci?
Futurecraft Tailored Fibre, d' Adidas + Alexander Taylor + Parley for the Oceans, 2016Com alimentarem 10.000 milions de persones?
Aquapioneers, d'Aquapioneers, 2018Qui controla a qui?
Follow, de Daniel Armengol Altayó, 2018Com pot un material canviar les nostres vides?
Nano-futures, d'ELISAVA Research i Domestic Data Streamers, 2018Hem d’automatitzar-ho tot?
Death Inc., de Domestic Data Streamers, 2018Quin és el límit entre artifici i natura?
“LACHESIS”, de Laia Mogas i Giusy Matzeu, 2018D’on vénen les dades?
Smart Citizen, del FABLAB Barcelona, 2012Decoding Creativity
Podem viure sense plàstic?
Els residus plàstics no són un mal necessari. El disseny ha contribuït al seu impacte negatiu, i també pot incidir en la seva eradicació.
El plàstic és un dels materials bàsics de la societat actual: ha ajudat a produir béns assequibles i a democratitzar l’accés a molts productes. No obstant això, la filosofia d’usar i llençar; un model productiu que dissenya, produeix, empaqueta i ven a països diferents; o l’ús de materials no renovables són algunes de les raons fonamentals de la crisi ecològica que estem vivint. Conseqüència d’això és l’anomenat “continent de plàstic”, una superfície aproximada de 1.400.000m2 formada per deixalles de plàstics arrossegats a un mateix punt pels corrents de l’oceà Pacífic.
El disseny de producte ha jugat un paper decisiu en aquesta situació i, per tant, té també la capacitat de trobar alternatives no contaminants als embolcalls dels productes que consumim.
Ooho!
de Skipping Rocks Lab, 2017
Cada any llencem mil milions d’ampolles d’aigua arreu del món. Amb l’objectiu de fer desaparèixer els envasos, aquesta empresa emergent anglesa de disseny sostenible ha desenvolupat una bombolla que envolta l’aigua potable dins d’una membrana comestible feta d’un extracte natural d’algues marines. Aquest embolcall flexible es biodegrada en 4-6 setmanes, el mateix temps que triga a fer-ho una peça de fruita, i pot utilitzar-se per contenir altres líquids, com begudes alcohòliques o cosmètics.
El millor disseny:
Escull la teva opció.
Aquestes dades són part del projecte d’investigació de Design Does*. Gràcies per formar-ne part.